#ContactForm1{display: none !important;}

zaterdag 25 maart 2017

Mediteren

Hallo allemaal,

Net zoals over chakra's ga ik het ook vaak hebben over mediteren.
Maar wat is mediteren? En vooral hoe begin ik hieraan?

Mediteren is voor iedereen anders, er zijn veel uiteenlopende opvattingen over wat meditatie is, hoe dat eruit ziet en hoe dat voelt.
Wanneer ik begon te mediteren had ik eigenlijk een verkeerd beeld, ik dacht dat ik in hogere sferen ging komen en 'opeens' dingen ging doorkrijgen van 'de anderen kant'. Niet dus, meditatie is het tot rust en zwijgen brengen van de geest. Hoe vaker je mediteert hoe rustiger en helderder je dagelijks met 'ongewone' situaties kan omgaan. Ik kan stilaan beter relativeren en met stress situaties omgaan.
Wanneer er zich stress situaties voordoen (dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer de kinderen niet luisteren) ga ik eert even mijn geest leegmaken om dan gepast op de situatie te reageren en te handelen, vroeger zou ik hier impulsief op gereageerd hebben en sneller gewoon 'de hoek' of dergelijke toegepast hebben.

Vroeger was ik ook hele dagen bezig met het analyseren van situaties en bleef ik hier soms dagen over nadenken, wat me enorm opslorpte, nu volg ik meer en meer mijn innerlijke stem(deze word ook wel intuïtie genoemd).
Door het mediteren ben ik dan ook meer en meer mijn innerlijke stem gaan horen, door altijd over alles te piekeren en na te denken ga je je innerlijke stem verdringen en na lange tijd zelfs niet meer horen.

Ik ben beginnen mediteren met geleide meditatie video's op YouTube. Voor mij was dit ideaal aangezien in vrij vaak afgeleid werd door mijn gedachten. Je hebt namelijk iemand die je terug brengt naar het hier en nu.
In het begin volgde ik exact wat de stem in de video mij opgelegd had, Ondertussen voeg ik hier mijn eigen inbreng aan toe, ja gaat na een tijdje zelf een beetje zoeken waar je je goed/beter bij voelt.
Er besteed ook helemaal geen 'beste' manier om dit te doen.

5 minuten per dag mediteren heeft al een grote invloed op je dagelijkse leven. De eerste maanden lijkt dit een enorme opgave, we zijn zo gewend van onze gedachten alle aandacht te schenken dat dit zeker de eerste weken moeilijk is om los te laten.
Maar je gaat zelf merken dat wanneer je probeert te kijken naar wat je ermee bereikt hebt dit makkelijker word om dagelijks te blijven mediteren.

Je kan ook gerichte meditaties doen, zelfacceptatie, los laten, chakra meditatie, ...
Zelf had ik het het moeilijkst om 's avonds wanneer ik in bed lag mijn gedachten los te laten en gebruikte altijd een slaapmeditatie via YouTube om mijn geest tot rust te laten komen. Dit werkt voor mij enorm goed om in slaap te komen en zo ook mijn geest volledig het zwijgen op te leggen. Ook de volgende dag ervaar ik hier nog genot van.


Hoe begin je nu met het mediteren zelf?
Ik begin altijd met me eerst te concentreren op mijn ademhaling, voel de lucht mijn longen vult en hoe mijn hele lichaam dit ervaart. Wanneer ik diezelfde lucht uitadem laat ik ook alle negativiteit die in mijn lichaam zit mee vrij, samen met al de gedachten die in mijn hoofd omgaan.
Alle gedachten die opkomen kan je even waarnemen, maar kan je bij elke uitademing stuk voor stuk loslaten.
Dan begin ik met mijn lichaam te ontspannen, ik begin van mijn kruin tot mijn tenen en probeer elk lichaamsdeel te voelen, mijn huid, spieren, het bloed dat er doorheen stroomt. Dit doe ik apart voor elk lichaamsdeel. Wanneer ik elk lichaamsdeel gehad heb ode ik dit met mijn gehele lichaam en wanneer ik dan nog ergens blokkades voel geef ik deze lichaamsdelen nog even extra aandacht.
Het is heel belangrijk dat je je niet frustreert als het niet loopt zoals verwacht, probeer je frustraties los te laten en ga verder.
De houding kan je kiezen, velen ervaren wel dat het beter gaat wanneer ze hun voeten om de grond houden (om beter te aarden) dit kan door op de grond te zitten of gewoon op een stoel of de bank. Anderen vinden het ook prettig om in bad te mediteren om zo de connectie te hebben met het water element.


Ook is het belangrijk dat je eraan begint zonder verwachtingen. Geef je over aan de ervaring en koester hoe het antwoord en helderheid naar je toe komt.
Sommigen horen een stem, ontvangen een boodschap, of krijgen visioenen. Sommigen krijgen het gevoel dat er iets gaat gebeuren, maar er zijn nog zo veel meer ervaringen die van persoon tot persoon kunnen verschillen.

Het kan zijn dat je mediteert om antwoorden te krijgen. Krijg je niet meteen een antwoord? Geen probleem, het antwoord dat je nodig hebt komt vanzelf.

De enige manier om uit te zoeken wat voor jou werkt is door het te proberen.
Heb plezier en onthoud dat het om de ontspanning gaat.

Liefde & licht,
Kimberly

(je mag je eigen ervaring ook altijd in een reactie of in een privé bericht delen)


4 opmerkingen:

  1. Ik vind mediteren nog steeds moeilijk. Dikwijls gaat de stem, van de geleide meditatie, me irriteren. If het is niet de juiste muziek, voor mij. Maar op zich lukt de ontspanning wel. Het is dus nog zoeken voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad soms bij mij ook wel zo. Ik vond geleide meditaties enorm makkelijk om mee te beginnen. Ondertussen doe ik ook vaar meditaties met enkel muziek en kan ik er meer en meer mezelf aan toevoegen.

      Verwijderen
  2. Veel mensen vinden het moeilijk omdat hun gedachten in de weg staat. Maar je moet juist erdoor geraken tot je innerlijke stilte voelt. Zelf heb ik er geen problemen om te mediteren. Ondertussen mijn langste meditatie was 2 uren. Elk meditatie is bij mij uniek en met gedetailleerde visioenen.
    Liefde en Licht
    Tania

    BeantwoordenVerwijderen